1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
De manifestatie Ruimte en Zorg op 19 mei was een groot succes. Deze bijeenkomst was het slotstuk van een innovatief onderzoekend proces naar oplossingen voor zorg, wonen en omgeving. Daarbij kijken we naar de thema’s toekomstbestendig zorgvastgoed, bestaande woningvoorraad, big data en openbare ruimte. Een viertal allianties gaat nu aan de slag met het ontwikkelen van concrete projecten. De vier ruimdenkers Daan Roosegaarde, Annemarie van Gaal, Jos de Blok en Lex Slaghuis hebben goede teams om zich heen weten te verzamelen van mensen en organisaties die hun visies en ideeën de komende tijd verder gaan uitwerken.
Het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie heeft aan Overijssel het eerste Living Lab toegekend. Een Living Lab is een onderzoeksomgeving, waar innovatie en leren van elkaar centraal staan. Op deze manier kunnen we nog effectiever aan de slag met het waterveilig en klimaatbestendig maken van de IJssel-Vechtdelta en de Twentse Stedenband. Met het Living Lab wordt de koploperpositie van onze provincie erkend én de inzet die wij in Overijssel samen met onze partners in beide regio’s al op dit belangrijke dossier hebben geleverd. Beide regio’s kunnen vanuit het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie rekenen op expertise, ondersteuning bij communicatie, het eventueel wegnemen van belemmeringen in wet- en regelgeving en een financiële bijdrage.
De steden Almelo, Deventer, Enschede, Hengelo, Zwolle en de provincie Overijssel hebben samen de Agenda Stad Overijssel opgesteld (zie PS/2016/426). In deze samenwerking richten wij ons op versterking van de economie, herstructurering en transformatie van het stedelijk gebied, bereikbaarheid van stedelijke netwerken, modern bestuur en toekomstbestendige groene, veilige en gezonde steden. Op de diverse schaalniveaus bouwen wij verder aan relaties en allianties in het kader van Agenda Stad en Urban Agenda en verkennen wij welke City Deal initiatieven verder uitgewerkt kunnen worden.
Op 17 februari 2016 heeft uw Staten de kaders vastgesteld voor de Omgevingsvisie op de thema’s Bestaand Bebouwd Gebied, Agro en Food, Logistiek, Energietransitie en Ondergrond (zie PS/2015/853 en PS/2015/867). Hiermee heeft u een belangrijke stap gezet in het aanpassen van de Omgevingsvisie aan de huidige tijd in de context van de participatiesamenleving en de Omgevingswet. Op dit moment zijn wij bezig uw kaders te vertalen naar een digitale Omgevingsvisie die dit najaar ter inzage gaat (zie PS/2016/346).
In januari zijn de woonafspraken op vijf thema’s (doelgroepen, wonen en zorg, stedelijke vernieuwing, bestaande voorraad en programmeren) ondertekend door de gemeenten en de provincie. Met de woonafspraken is een belangrijke stap gezet naar een evenwichtige (regionale) markt voor wonen in Overijssel, waarbij de overcapaciteit wordt teruggedrongen (zie PS/2016/84). Op 17 februari heeft u in lijn met deze woonafspraken het statenbesluit Doorzettingskracht wonen aangenomen (zie PS/2015/935). Dit besluit wordt verwerkt in de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening. Via een monitoringssystematiek zorgen we ervoor dat de afspraken bestendig worden.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) |
Actuele begroting |
Gerealiseerd | Ruimte | Voorgestelde Wijziging(en) |
||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 1.1 | 746 | 1.764 | 2.510 | 686 | 1.824 | 266 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 500 | 48 | 548 | 14 | 534 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 374 | 0 | 374 | 29 | 345 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 1.635 | 876 | 2.511 | 331 | 2.180 | 108 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.232 | 420 | 1.652 | 6.537 | -4.885 | 687 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 4.487 | 3.108 | 7.595 | 7.597 | -2 | 1.061 | |||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | 513 | 0 | 513 | 0 | 513 | 295 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 0 | 0 | 0 | 38 | -38 | 38 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.824 | 0 | 1.824 | 1.388 | 436 | 687 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 2.337 | 0 | 2.337 | 1.426 | 911 | 1.020 | |||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | -233 | -1.764 | -1.997 | -686 | -1.311 | 29 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | -500 | -48 | -548 | -14 | -534 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | -374 | 0 | -374 | -29 | -345 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | -1.635 | -876 | -2.511 | -293 | -2.218 | -70 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 592 | -420 | 172 | -5.149 | 5.321 | 0 | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -2.150 | -3.108 | -5.258 | -6.171 | 913 | -41 |
1.a Percentage inwoners in stedelijke netwerken dat (zeer) tevreden is over hun woonomgeving (%) | |||||
Omschrijving | Het gaat om inwoners van Overijssel van 18 jaar en ouder. Met stedelijke netwerken worden bedoeld de gemeenten Almelo, Borne, Deventer, Enschede, Hengelo, Kampen en Zwolle. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 81% | 82% | 81% | 79% | 79% |
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
1.b Percentage inwoners in landelijk gebied dat (zeer) tevreden is over hun woonomgeving (%) | |||||
Omschrijving | Het gaat om inwoners van Overijssel van 18 jaar en ouder. Met landelijk gebied wordt bedoeld de gemeenten Dalfsen, Dinkelland, Haaksbergen, Hardenberg, Hellendoorn, Hof van Twente, Losser, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Wierden en Zwartewaterland. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 87% | 88% | 89% | 90% | 87% |
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
1.c Percentage leegstaande winkels in centrale winkelgebieden van gemeenten in Overijssel (%) | |||||
Omschrijving | Het gaat hier om leegstaande verkooppunten in de centrale winkelgebieden in Overijssel per januari van het betreffende jaar. Het gaat hierbij om grote (200-400 winkels) en kleine (100-200 winkels) centrale hoofdwinkelgebieden, grote (50-100 winkels) en kleine (5-50 winkels) kernverzorgende centra. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 8,9% | 9,7% | 10,8% | 12,1% | 11,8% |
1.d Percentage inwoners dat tevreden is over de inrichting en waterkwaliteit van sloten, plassen, beken en rivieren in de eigen woonomgeving (%) | |||||
Omschrijving | Nulmeting in 2016 | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 71% | ||||
Toelichting | Nulmeting in 2016. Percentage is totaal van tevreden en zeer tevreden respondenten. | ||||
1.e Gemiddelde positie (1-50) van de vijf Overijsselse grote steden (Almelo, Hengelo, Enschede, Deventer en Zwolle) op de landelijke woonaantrekkelijkheidsindex (index) | |||||
Omschrijving | De woonaantrekkelijkheidsindex is, in volgorde van gewicht, alsvolgt opgebouwd: bereikbaarheid van banen, culturele aanbod (podiumkunsten), veiligheid (samengesteld op basis van geweldsmisdrijven en vernielingen), aandeel koopwoningen, nabijheid van natuurgebieden, kwaliteit culinaire aanbod, aanwezigheid universiteit en het historische karakter van de stad (% woningen gebouwd voor 1945) | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 35 | 37 | 36 | 37 | nnb |
Bron | Atlas voor gemeenten | ||||
1.f Percentage inwoners dat zich geen zorgen maakt over wateroverlast in de eigen woonomgeving (%) | |||||
Omschrijving | Aan een representatief deel van de inwoners van Overijssel wordt gevraagd of men zich wel eens zorgen maakt over wateroverlast bijvoorbeeld vanwege extreme regenval of overstroming van een rivier. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 77% | 74% | 75% | 75% | 77% |
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
1.g Percentage inwoners dat zich geen zorgen maakt over hittestress en droogte in de eigen woonomgeving als gevolg van klimaatverandering (%) | |||||
Omschrijving | Nulmeting in 2016. Aan een representatief deel van de inwoners van Overijssel wordt gevraagd of men zich wel eens zorgen maakt over hittestress en droogte in de eigen woonomgeving als gevolg van klimaatverandering. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 70% | ||||
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
Toelichting | Nulmeting in 2016. | ||||
1.h Lengte primaire keringen dat voldoet aan de geldende normen (%) | |||||
Omschrijving | Primaire keringen zijn de wat grotere dijken met in Overijssel een lengte van 247 kilometer. Ze liggen langs de grotere rivieren en meren in Overijssel zoals de IJssel, de benedenloop van de Vecht, het Zwarte Meer en het Ketelmeer en beschermen tegen buitenwater. De rol van de provincie bij primaire keringen is inmiddels beperkt tot het goedkeuren van projectplannen van verbeterwerken. De primaire keringen die niet voldoen liggen langs IJssel, Zwarte Water en Vecht en zijn opgenomen in het landelijke hoogwaterbeschermingsprogramma. Uitvoering van alle projecten vergt circa vijftien projecten waarbij gewerkt wordt met een prioritering op basis van ondermeer de urgentie maar ook meekoppelkansen. De Deltabeslissing Waterveiligheid heeft geleidt tot nieuwe normen deze worden in 2017 vastgesteld in de Waterwet. | ||||
Achtergrondinformatie | Op basis van de tweede beleidsrapportage (BERAP II) van de waterschappen. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 57% | 57% | 57% | nnb | nnb |
Bron | Waterschappen | ||||
Toelichting | Het cijfer van 2014 (meest recent) is het cijfer op basis van de tweede bestuursrapportage 2014 van de waterschappen. |
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'i' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau komen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor geactualiseerd. Op elke prestatiepagina vindt u ook de knop 'Download pagina'. Via deze knop kunt u een pdf van de pagina downloaden.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Indicatoren
De indicatoren worden op voortgang gescoord door de gemeten waarde en streefwaarde van het begrotingsjaar tegen elkaar af te wegen. Mocht een gemeten waarde ontbreken dan wordt gekeken naar de meest recente gemeten waarde uit een eerder jaar. In het geval van het jaarverslag wordt dan (vergelijkbaar met de Monitor Overijssel) een inschatting gemaakt of de streefwaarde in het begrotingsjaar bereikt zou kunnen zijn.
De indicator staat op:
Menubalk
De lichtgrijze menubalk op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2016-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid