7. Kwaliteit openbaar bestuur
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
We signaleren dat het financieel toezicht in deze tijden extra aandacht vraagt. Meerdere raden van gemeenten doen een beroep op ons aanbod een presentatie te geven over het financieel toezicht in zijn algemeenheid en specifiek gericht op hun gemeente. Daarnaast zijn er landelijke ontwikkelingen die extra aandacht vragen, zoals de uitwerking rapport 'Vernieuwing van de begroting en verantwoording van gemeenten' van de commissie Depla door het ministerie van BZK (aanpassing Besluit begroting en verantwoording en onderzoek naar positionering en werkwijze van het financieel toezicht.
Het omvormen van de RUD’s van een netwerkconstructie naar een Gemeenschappelijke Regeling zoals door het Rijk bepaald, is een verantwoordelijkheid die ligt bij het bestuur van de netwerk-RUD’s. Onder die verantwoordelijkheid wordt de transitie voorbereid. De doelstelling om 1 januari 2018 gereed te zijn kan worden gehaald. De implementatie van de adviezen van de rekenkamer Oost-Nederland ten aanzien van de risicovolle bedrijven verloopt voorspoedig. Volgens planning kunnen deze na de zomer 2016 worden geïmplementeerd.
Op initiatief van uw Staten is de Participatiecode ontwikkeld. U heeft deze in december 2014 vastgesteld (zie PS/2014/1008|http://www.overijssel.nl/sis/16301450454882.pdf). Hiermee beoogde u om het gesprek met elkaar te voeren over het participatietraject voor beeldbepalende projecten en voorstellen voor nieuw beleid. Het doel is om met elkaar aan de voorkant te komen tot gezamenlijke beeldvorming.
Nadien is het Coalitieakkoord tot stand gekomen dat in alles het belang van participatie ademt. Wij zien dat de participatiegedachte goed is geland binnen uw Staten, ons college en de ambtelijke organisatie. Wij wijzen in dat verband op de participatieve wijze waarop bijvoorbeeld de Omgevingsvisie, de Cultuurnota en de Nota nieuwe energie tot stand zijn gekomen. En ons voornemen om experimenten bestuursstijl te gaan uitvoeren heeft als enige doel om de participatiegedachte binnen het openbaar bestuur van Overijssel verder te brengen. Niettemin stellen we ook vast dat de Participatiecode als bureaucratisch instrument minder tot zijn recht is gekomen. De idee was immers dat uw Staten bij elk beeldbepalend project of voorstel voor nieuw beleid expliciet zouden bepalen op welke trede van de participatieladder de participatie zou moeten staan. Dat is op die wijze tot nu toe niet gebeurd. Een ander afwegend is onze conclusie dat de Participatiecode leeft zonder dat deze is verbureaucratiseerd.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) |
Actuele begroting |
Gerealiseerd | Ruimte | Voorgestelde Wijziging(en) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 7.1 | 909 | 638 | 1.547 | 101 | 1.446 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | 650 | 0 | 650 | 342 | 308 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | 2.968 | 0 | 2.968 | 1.952 | 1.016 | 383 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 4.527 | 638 | 5.165 | 2.395 | 2.770 | 383 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.1 | 0 | 0 | 0 | 16 | -16 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | 27 | 0 | 27 | 10 | 17 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | 92 | 0 | 92 | 1 | 91 | 83 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 119 | 0 | 119 | 27 | 92 | 83 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.1 | -909 | -638 | -1.547 | -85 | -1.462 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | -623 | 0 | -623 | -332 | -291 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | -2.876 | 0 | -2.876 | -1.951 | -925 | -300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -4.408 | -638 | -5.046 | -2.368 | -2.678 | -300 |
7.a Percentage inwoners dat vertrouwen heeft in het openbaar bestuur (gemeenten, provincie, waterschappen) in de provincie Overijssel (%) | |||||
Omschrijving | |||||
Achtergrondinformatie | Begin 2016 heeft 72% van de inwoners van Overijssel vertrouwen in het openbaar bestuur in de provincie. Dit aandeel ligt gemiddeld in Nederland met 65% aanzienlijk lager. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 72% | ||||
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
Toelichting | Nulmeting in 2016. Meting in januari van het betreffende jaar. | ||||
7.b Percentage inwoners dat vertrouwen heeft in de provincie Overijssel (%) | |||||
Omschrijving | Burgerpanel Overijssel | ||||
Achtergrondinformatie | Begin 2016 heeft 58% van de inwoners van Overijssel vertrouwen in de provincie. Gemiddeld in Nederland ligt dit aandeel met 54% iets lager. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 67% | 65% | 60% | 59% | 58% |
Bron | Burgerpanel Overijssel. | ||||
Toelichting | Meting in januari van het betreffende jaar. | ||||
7.c Percentage jongeren dat vertrouwen heeft in de provincie Overijssel (%) | |||||
Omschrijving | |||||
Achtergrondinformatie | 52% van de jongeren in Overijssel heeft vertrouwen in de provincie. Vergeleken met het vertrouwen onder volwassenen (kengetal 7.b) is dit percentage lager. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 58% | nb | 52% | ||
Bron | Jeugdpanel Overijssel | ||||
Toelichting | Meting in januari van betreffende jaar. Het betreft jongeren tussen de 13 en 24 jaar. | ||||
7.d Percentage gemeenten in Overijssel met een positief overall beeld IBT (groen) (%) | |||||
Omschrijving | De indicator meet het percentage gemeenten waarbij het overall beeld van het interbestuurlijk toezicht door de provincie positief (groen) is. | ||||
Achtergrondinformatie | In 2016 hebben 19 gemeenten een positief overall beeld IBT (groen), 5 een neutraal beeld (oranje) en 1 een negatief beeld (rood). | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 84% | 84% | 72% | 44% | 76% |
Bron | Provincie Overijssel | ||||
7.e Percentage inwoners dat zich betrokken voelt bij de provincie Overijssel (%) | |||||
Omschrijving | |||||
Achtergrondinformatie | Begin 2016 voelt 18% van de inwoners van Overijssel zich betrokken bij de provincie. Dit aandeel lijkt zich te stabiliseren. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 21% | 18% | 19% | 16% | 18% |
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
Toelichting | Meting in januari van betreffende jaar. | ||||
7.f Percentage inwoners dat vindt dat er voldoende mogelijkheden zijn voor burgerparticipatie vanuit Rijk, Provincies en Gemeenten (%) | |||||
Omschrijving | |||||
Achtergrondinformatie | Begin 2016 vindt een derde (33%) van de inwoners van Overijssel dat er voldoende mogelijkheden zijn voor burgerparticipatie vanuit Rijk, provincie en gemeenten. Gemiddeld in Nederland ligt dit aandeel met 28% iets lager. | ||||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Realisatiewaarde | 35% | 33% | 31% | 28% | 33% |
Bron | Burgerpanel Overijssel | ||||
Toelichting | Meting in januari van betreffende jaar. |
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'i' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau komen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor geactualiseerd. Op elke prestatiepagina vindt u ook de knop 'Download pagina'. Via deze knop kunt u een pdf van de pagina downloaden.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Indicatoren
De indicatoren worden op voortgang gescoord door de gemeten waarde en streefwaarde van het begrotingsjaar tegen elkaar af te wegen. Mocht een gemeten waarde ontbreken dan wordt gekeken naar de meest recente gemeten waarde uit een eerder jaar. In het geval van het jaarverslag wordt dan (vergelijkbaar met de Monitor Overijssel) een inschatting gemaakt of de streefwaarde in het begrotingsjaar bereikt zou kunnen zijn.
De indicator staat op:
Menubalk
De lichtgrijze menubalk op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2016-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid